Mindfulness en zelfcompassie

Wat is mindfulness?

Met mindfulness kan je een nieuwe kracht ontdekken die je kan bijstaan in je leven, ook in de moeilijkste momenten. Je ontwikkelt zelfvertrouwen, een heldere focus en emotionele intelligentie. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode leert je stap voor stap de vaardigheden om stress aan te pakken, minder te piekeren en depressies te voorkomen.

Mindfulness nodigt je uit om dieper contact te maken met je innerlijk, door met een “open mind” aandacht te hebben voor de processen van denken en voelen in ons. Mindfulness is acceptatie zonder er direct wat mee te willen (later kan altijd). Je observeert je eigen denken, voelen, en lichaamsbeleving middels begeleide meditatie oefeningen. Tijdens de oefeningen maken je gebruik van de focus op de ademhaling.

Onderzoek laat zien dat mindfulness effectief is zowel in een “normale” populatie als bij groepen in een therapeutische setting. Mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en brengt positieve veranderingen teweeg in cognitief en neurobiologisch functioneren. Tevens transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Deze brede werkzaamheid zorgt ervoor, dat mindfulness toepasbaar is bij een grote verscheidenheid aan problematiek. Verschillende onderzoeken tonen aan dat mindfulness positieve veranderingen teweeg brengt bij een grote hoeveelheid verschillende psychische stoornissen en medische condities. Mindfulness is bij de behandeling van bepaalde problematiek zelfs superieur aan andere behandelmethoden.

Stel dat het je lukt om tijdens een meditatie je gedachten heel even stil te zetten. Of denk eens aan die momenten dat je even wezenloos (vaak door moeheid) voor je uitkijkt. Dat zijn momenten van stilte en inkeer. Er is een rust die heel prettig aanvoelt en waar je wil blijven. Alle gedachten zijn verdwenen. Je maakt je nergens druk om. Je voelt je één met alles om je heen en je observeert dat je bent waar je bent, maar niets raakt je want je hebt er geen gedachten over. Dit is de toestand van constante gelijkmoedigheid. Je neemt waar maar je hebt geen gedachten die verbonden zijn met je ego. Dus je vat niets persoonlijk op. Dit is niet de toestand waar in de mindfulness naar wordt gestreefd maar het is het bijeffect van het focussen op één punt en het besef dat een gedachte maar een gedachte is en geen feit.

Het leven in het hier en nu is waar in de mindfulness aandacht aan wordt gegeven en in de cursus wordt je geleerd hoe je dat kan doen.

Zie voor mindfulnessoefeningen: http://www.eensamen.nl/downloads

De eerstvolgende cursus start:

Data: 22 en 29 januari, 5, 12, en 19 februari, 5, 12 en 19 maart van 19.15 – 21.45 uur.

Locatie: de cursus vindt plaats in de ruimte van Welzijn Lansingerland Welkom: ds van Koetsveldstraat 3, 2651 CZ Berkel en Rodenrijs.

Kosten: € 290,- Maximale groep is 10 personen. Als u een aanvullende verzekering heeft kunt u in aanmerking komen voor een vergoeding. Vraag na bij uw verzekering. Ik ben lid van de VMBN (vereniging Mindfulness Based trainers Nederland en Vlaanderen). Registratienummer: 20181200

Mogelijk dat er uw cursus vergoed wordt door uw verzekering als u aanvullende verzekerd bent.

Let op :de cursus start alleen bij minimaal 6 personen

Aanmelding
Via email: vanmeggelenf@gmail.com of telefoon: 06-46210206

Cursus zelfcompassie

De compassie wordt ook wel heartfulness genoemd. In deze training leer je naar jezelf te kijken op een milde, vriendelijk manier. We zijn gewend om kritiek te krijgen en te geven en we zijn vaker niet aardig voor onszelf dan wel. Zelfcompassie is een belangrijke factor voor wie een gelukkig leven wil. Jezelf toestaan er te zijn, te accepteren dat je fouten maakt, je onvolkomenheden laten zijn zonder veroordeling, daar helpt zelfcompassie bij. Wetenschappelijk onderzoek toont hoe zelfcompassie je veerkracht, optimisme, doorzettingsvermogen, welbevinden en empathie verhoogt en samengaat met een betere gezondheid.

De Dalai Lama zegt: “We kunnen leven zonder religie en meditatie, maar we kunnen niet leven zonder menselijke affectie”. En die affectie begint bij de bejegening van jezelf.

De eerstvolgende cursus start 2 april 2019 van 19.15 – 21.45 uur. De cursus bestaat uit 8 avonden t.w. 2, 9, 16 en 23 april en 7, 14, 21 en 28 mei 2019.

Locatie: de cursus vindt plaats in de ruimte van Welzijn Lansingerland Welkom: ds van Koetsveldstraat 3, 2651 CZ Berkel en Rodenrijs.

Kosten: € 290,- Maximale groep is 10 personen

Let op :de cursus start alleen bij minimaal 6 personen

 

Praktijk EenSamen
Frans van Meggelen

de Populieren 3, 2661AV Bergschenhoek
vanmeggelenf@gmail.com

06-46 21 02 06
Giro: NL14INGB0002819364